Saturday, April 6, 2013

Aku Rasa Kekok Bila Bersama Kau

Assalamualaikum.

Pertamanya, terima kasih Allah kerana bagi aku peluang sehari lagi untuk berusaha mempergiat dan menambah amalaan di jalan ukhrawi ini.

Back to the topic.

Menjelang cuti semester (dah mula pun), sudah pasti ramai kawan-kawan sedara mara akan pulang ke kampung masing-masing. Jika bukan kerana cuti pun, mereka pasti pulang ke kampung untuk menyambut Hari Raya yang telah lama tertunda sejak Oktober tahun lalu. Sudah pasti, ini masa yang sesuai untuk bertemu berkumpul semula selepas sekian lama tidak berjumpa, lepak gosok perut sama-sama.

"Dah lama tak jumpa, aku kekoklah"

Apa guna ada aku, kalau masalah kecik macam ni aku tak boleh tolong setel.
Nah! Ada sedikit tips untuk elak menjadi kekok dan tersipu-sipu bila lepak dengan kawan lama.

1) Sila bawa kawan. Sekurangnya ada kawan borak kalau mati kutu nanti. Dan juga, boleh tambah kawan. Kemanisan berukhwah bro.

2) Selalulah ketawa dan cuba membuat lawak yang tipis-tipis, dan jangan kuat menganjing sangat (sebab si dia kawan dah lama tak jumpa, mungkin dia dah bukan macam dulu dah)

3) Main henset. Setiap dua minit, belek-belek sematpon kau. At least, dapat longgarkan sikit ketegangan suasana di situ.

4) Bermainlah dengan objek. Paling senang, straw minuman, mahupun pemetik api.

5) Elak bertembung mata. Sebab benda macam ni akan buat kau tewas dan makin gugup.

6) Buat list 'What To Do' sebelum keluar lepak (tidak disarankan, sebab akan nampak seperti buat-buat). Hanya untuk yang betul-betul naif sahaja.

7) Bijak mencari alasan dan mencari persamaan. Berbual dengan isu yang menarik minat bersama. Kalau lelaki, sembang pasal bola, awek, atau kereta. Kalau perempuan, boraklah pasal fesyen, lelaki hensem ,artis K-Pop, Justin Bieber, barang mekap, isu semasa, gosip liar artis, bla bla bla, tanpa kesudahan.

Konklusinya, ini peluang baik untuk eratkan balik hubungan anda berdua.
Tenang. Kalau anda nervous, aku pasti dia pun rasa begitu.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment