Wednesday, March 20, 2013

Raja Hanya Sehari

Assalamualaikum dan Salam Hormat kepada semua rakan taulan sahabat handai cikebom cikebom semua. Hari ini ada sedikit mood yang gembira dan terkilan juga, sebenarnya. Jodoh dinanti tidak tiba, rezeki yang dicari enggan kunjung tiba. Tapi, dalam hidup, kena yakinlah dengan rezeki Allah. Mungkin lambat, tapi insyaAllah bermanfaat.

Menjelang cuti sekolah minggu hadapan, rumah aku sudah dilimpahi dengan kad jemputan kahwin tradfisional dan sedikit unik dari saudara-mara. Biasalah, cuti sekolah, sinonom sangat dengan Majlis Kahwin & Berkhatan ni. 



Tapi hari ini, bukanlah nak cerita jauh sangat soal Kahwin, tapi apakah impaknya jika kita tidak bersedia.

1) Anda mungkin menjadi Raja Sehari, tapi bersediakah anda untuk menghadapai hutang 10 tahun (akibat buat loan untuk kahwin). Sebab itulah, kena bersederhana, dan jika mampu untuk bermegah mewah, silakan. Jika tidak, simple sudah,. Lepaskan yang patut sahaja. Panggil sahaja saudara terdekat, ini tidak, kenduri kahwin orang Melayu sekarang, dah mengalahkan open house rumah menteri ramainya. Jika mampu, tidak salah. Tapi, membazir itu kawan setan.

2) Buat si gadis, dan mungkin untuk teruna juga. Tidak salah untuk bersolek untuk menutup sedikit cela dan jerawat agar nampak cantik, tapi usahlah berlebihan, takut menimbulkan fitnah. Janganlah kerana pakaian dan tema majlis warna HIJAU, lipstik dan pipi pun nak dihijaukan. Haru!

3) Untuk renungan gadis, dan juga keluarga pengantin, di sini saya letak dua cadangan waktu agar anda tidak terlalu letih, dan tidak tinggal solat. Bukan apa, nak solat, takut mekap cair. 
 i - Bersandinglah pada jam seawal 11pagi, makanya, majlis akan tamat lebih kurang 2 jam kemudian. Maka, anda semua boleh berehat sebentar, dan masuk rumah untuk bersolat. Pengantin pulak, bolehlah jadikan hari tu, hari pertama untuk solat berjemaah bersama. Kan elok begitu?
ii - Buat jam 9 malam (tidak digalakkan),yang penting, pengantin lepas solat Maghrib, kemudian bersoleklah secara sederhana. Selesai majlis, kira-kira jam 11 malam, bergegaslah untuk solat. Ajak juga pakcik makcik yang sibuk menjadi penanggah untuk solat bersama. Kemudian, boleh terus ke sesi suai kenal dengan saudara mara. Boleh je kalau lepas solat tukar baju, untuk elakkan bau masam dan rimas.

4) Jangan berhutang, jika masih kurang wang, bertahanlah. Dan jika terdesak sekalipun, carilah ahli keluarga sendiri (itupun jangan pinjam banyak sangat, takut terbeban lepas kahwin)

5) Semua nak baharu! Ini kes lagi parah. Bila nak kahwin, segala perabot di dalam bilik nak dibuangnya. Malah, tong sampah dan lapik kaki pun nak diganti sama. Membazir, sebab jika diganti sekalipun, fungsi tetap sama. Lainlah kalau ganti almari baharu, tiap pagi bukak, keluar duit RM1,000. Hah! Almari macam tu, perlu beli. 

6) Persiapkan diri. Jangan sibuk mencari yang solehah jika diri tu belum cukup soleh. Kira, berapa banyak anda melangkah ke masjid untuk beribadah. Jangan pulak, pusat karaoke dan pawagam lebih kerap dijengah berbanding rumah Allah. Haru! Si gadis, belajarlah masak. Paling tidak, mahir satu jenis lauk, lauk kegemaran "cik abang sayang", itupun sudah cukup.

7) Masa hari bersanding tu, elakkan benda dan amalam bid'ah klik sini. Dan aku nak juga berpesan kepada si lelaki, tak usahlah sibuk nak berinai juga, sebab inai itu termasuk dalam perhiasan wanita. Dan jangan pula kepada geng-geng yang ada janggut, dibuangnya janggut semata-mata untuk nampak muda masa bersanding. Jangan bro! Andai kau sebelum ini terbiasa memakai serban sekalipun, tidak mengapa. Pakai sahaja semasa bersanding, dan jika takut mengundang fitnah, pakailah songkok atau kopiah. Apa ada hal.



Ini antara sedikit sebanyak yang dapat aku pesan. Untuk diri aku juga. Sebab diakhirnya, aku juga ingin berkahwin. Kepada yang sudah berkahwin, jaga rumah tangga, bertolak ansur dan jangan sibuk nak menambah saja (anak dan isteri) tapi fikir juga tambah amalan untuk bawa kau dan pasangan menuju syurga hakiki.

Wassalam.

Kalau nak aku tolong ambilkan gambar kahwin korang, dengan harga bajet, boleh klik sini, SKPIXTURES
Aku akan tolong sedaya mampu aku :)


No comments:

Post a Comment