Saturday, March 9, 2013

Peduli

Assalamualaikum.

Mungkin ada yang tertanya-tanya, kejadah apa update blog jam 2 pagi?
Mungkin anda lupa, pada waktu beginilah paling tenang, dan waktu yang best untuk berfikir.
Kembali kepada tajuk. Peduli itu sangatlah subjektif, dan ianya berlaku dengan maha dahsyat dalam dunia media alam maya sekarang ini.

Jom.

Ramai yang peduli akan nasih saudara bangsa kita di Sabah (kalau tidak tahu isu apa, sila tanya Encik Google. InsyaAllah akan membantu. Tapi, aku rasa benda ni semakin lama semakin parah. Isu peduli ini ada dua. Bukan sahaja isu di Sabah ini, tapi untuk semua isu, sebenarnya.

1) Peduli dari aspek yang amat baik, mendoakan kesejahteraan, mencari ikhtiar dan bantuan alternatif untuk membantu, dan bersedia menghulur tangan kecil untuk kurangkan beban kawan-kawan.

2) Peduli dari aspek tidak baik. Sikap peduli hanya kerana terikut-ikut dan mahu terikut sama dalam trend. Contoh paling mudah, dia perlu ikut apa yang orang lain (usaha) buat, dan cuba meniru. Ianya bagus, yang tak bagus, adalah niatnya untuk nak LIKE (Facebook) dan orang Retweet (Twitter). Bermegah-megah itu tidak bagus, kawan.

Sejujurnya, aku nak semua orang peduli akan isu (apa jua isu) yang ada kaitan ataupun tidak ada kaitan dengan anda. Cuba nilai. Kalau baik, bolehlah berkongsi. Jangan terus berkongsi hanya kerana orang lain berkongsi. Kita harus peduli, tapi jangan sampai menjadi mangsa hipokrasi duniawi.

Dan, perlu sahkan dulu sesuatu itu sebelum anda mula untuk peduli.
Menyebarkan yang palsu hanya akan mengeruhkan lagi keadaan.

Jangan henti berdoa untuk keamanan Malaysia, dan ummah.
Wassalam.


No comments:

Post a Comment