Monday, February 18, 2013

Kekasih

Assalamualaikum semua.

Pertamanya syukur ke hadrat Allah kerana aku diberikan kudrat dan minda yang cerdas untuk mengharungi satu lagi hari barakah ini.

InsyaAllah, dengan perkongsian ini, aku harap sedikit sebanyak dapat membuka mata kita, terutama para muda remaja belia.

Aku lihat kini banyak yang sudah tertarik dengan dakwah Islam melalui media dan mula terikut-ikut dengan amalan dan dakwah. Itu bagus. Tapi yang tidak bagusnya adalah apabila Melafaz Tetapi Tidak Melaksana. Berat tu !

Till Jannah.

Banyak yang menyebut ungkapan ini terutama adik remaja dan mengharapkan hubungan cinta mereka yang belum halal itu akan menjadi halal dan mekar ke syurga. Namun pesan aku, warnailah cinta dalam Islam, dan amar maaruf nahi mungkar. Di sini aku selit tiga jenis "kekasih" yang mampu terlintas di fikiran aku.

1) Sudah ada Kekasih
Usah kita melengahkan hubungan itu dengan menambah kemaksiatan. Segeralah bertemu wali si wanita dan memperisterikannya. Bimbang, walaupun tidak berjumpa, namun acapkali ber;sms, whatsapp, video call dan sebagainya, ia akan mendorong kepada maksiat hati. Nauzubillah.

“Bergomolan dengan babi (khinzir) itu adalah lebih baik berbanding dengan bersentuhan (secara sengaja) dengan wanita yang bukan mahram.”
(Riwayat Ibnu Majah) 

“Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya.” 
(Riwayat At Tabrani dan Baihaqi)

2) Ditinggalkan kekasih
Usah bersedih dan jangan kau seksa diri. Aku tahu remaja kini, terikut-ikut benar dengan drama Melayu, dan sinetron dari tanah seberang. Perbuatan menyeksa diri kerana ditinggalkan kekasih adalah perbuatan bangang dan kau perlu sedar, secara tidak langsung, kau sudah menjadi hamba syaitan laknatullah. Kelar nadi, patahkan simkad, telan pil tidur satu balang, dan lain-lain benda membawa maut itu tidak perlu, sebaliknya kau mengambil wudhuk dan solat sunat dengan seikhlasnya. Berdoa kepada Allah, satu hari nanti, akan ada jodoh kau dan insyaAllah, jodoh Allah itu adalah sebaiknya.


Bersyukur, sebab Allah masih sayangkan kau. Mungkin bila kau couple, kau mula lupa diri, lupa agama, dan keluarga. Solat entah ke mana, pulang lewat malam, selalu ponteng kerja, dan mula mencuri wang kerana desakan pasangan untuk keluar berfoya-foya. Dan cara ini juga dapat elakkan kau dari mendekati zina. Itu kan bagus? Berusaha lagi, kawan :)


3) Masih belum ada Kekasih.
Bersabarlah. Kau bukan tuhan untuk menentukan jodoh orang lain, dan takdir ini milik Allah. kita sebagai manusia, harus mencorakkan seindahnya takdir Allah itu. Cinta selepas nikah itu sangatlah bagus. Dan kau juga ada banyak masa untuk mengumpul wang untuk bekalan selepas nikah nanti. Oh yea! dan kau juga bolehlah pertajamkan kemahiran, ilmu, dan amalan sebagai seorang Muslim sejati.

Jangan mengeluh kerapan diperlambatkan rezeki dan jodoh, sebaliknya berusahalah, berdoa, dan usah berputus harap. Kau tahu kenapa orang sedih semasa musim tengkujuh? Tanaman hancur rosak. Rumah habis roboh dibadai dan dipukul angin ribut, dan para nelayan tidak mampu ke laut untuk mencari rezeki. Natijahnya, selepas banjir, pelangi indah akan datang menyerikan hari, dan debu-debu kotor sudah habis dibawa air hujan, dan bumi pula kembali subur untuk bercucuk tanam. Yakini Allah :)


Semoga ianya bermanfaat untuk semua.
Oh yea! Saya ada buat pakej fotografi. marilah jenguk-jenguk. Kalau sudi, boleh follow. :)


Wassalam

2 comments:

  1. oh, terima kasih yea awak :)
    tapi, still xleh beat follower awak yg byk tu.

    ReplyDelete