Thursday, January 3, 2013

Surat Terbuka untuk Bakal Zaujah

Assalamualaikum.

Ke hadapan bakal pemilik separuh lagi hatiku;

Diharapkan anda sihat-sihat selalu hendaknya. Diharapkan juga anda tidak skip solat macam yang selalu anda buat masa kecik-kecik dulu. Biarlah, sejarah silam tidak perlu untuk saya ungkitkan. Saya juga tidak sempurna. Solat lima waktu saya pun saya masih gagal untuk jaga.

Awak;
Diharapkan awak sudah bersedia untuk menjadi suri dalam hati saya. Kalau boleh, awak janganlah pakai shawl lilit-lilit kepala itu lagi. Malu saya tengok. Terkadang, awak menunjukkan leher awak, dengan tidak sengaja. Takperlulah pakai cardigan itu lagi. Awak manis berjubah, lagi-lagi kalau jubah hitam. MasyaAllah.Jangan risau awak, saya tidak pernah berfantasikan awak. Saya hormat awak. Sebagaimana awak hormat maruah awak, menunduk memandang lelaki. Cuma, janganlah terlalu berfesyen. Walau awak berbedak sejuk sekalipun selepas kahwin nanti, sumpah saya akan sayang awak.

Awak;
Jangan buat muka masam lagi tau! Awak perlu senyum, sebab senyum awak mampu buat orang sekeliling awak gembira. Saya rasa awak tahu. Saya bangga awak dah mula berdakwah di facebook. Tak kisahlah kalau ianya sekadar copypaste hadis di Google. Allah melihat usaha kita, walaupun sedikit. Itu tetap dikira ibadah.

Awak;
Terima kasih kalau sekarang ini awak sudah mula belajar memasak. Kalau boleh, awak selalulah mengaji jugak! Nanti, saya keluar bekerja, awak duduk rumah ajar anak kita ilmu agama. Sebab saya yakin, awak ustazah untuk rumah tangga kita nanti. InsyaAllah. Saya pun tidak sempurna agamanya, tapi at least kita akan cuba melengkapi dan bermuzakrrah dan diskusi soal agama setiap malam, selesai solat Maghrib dan Isya' berjemaah.

Awak;
Saya berjanji dan sekarang pun, saya masih berusaha untuk mencari kerja. Saya tidak memilih kerja, tetapi untuk mengahwini awak, saya perlu bersedia. Benar orang kita, jangan cemarkan sucinya cinta dengan duit, tapi segalanya perlu duit. Itu awak pun tahu kan. Awak kan orang bijak terpelajar juga.

Maaf kalau surat ini buat awak rasa mengantuk dan mungkin buat awak menangis. Saya bukan menegur, tapi saya ingin pastikan, kalaupun awak tidak menjadi milik saya, sekurang-kurangnya hati awak sudah pasti menjadi milik Allah.

Tidak perlu balas surat ini, takut ianya bakal mengundang maksiat hati.
Cukuplah kalau awak berdoa kita dipertemukan, dan Allah permudahkan urusan jodoh kita.

Wassalam.

2 comments: