Tuesday, January 1, 2013

Adik

Assalamualaikum.

Pertamanya, ingin jugak aku ucapkan kepada sang penjengah blog picisan ini, Selamat Tahun Baru Baharu 2013! Semoga korang menjadi lebih istiqamah dan berubah ke arah yang lebih baik. InsyaAllah.

Malam itu, aku masih ingat lagi, pulang sahaja abang dari kerja, jam 8 malam, dia terus keluar. Katanya, emak teringin benar nak makan sate. Benar, petang itupun (14 Disember, Jumaat) emak cuma menjamah sedikit nasi dan kuah sup sayur yang aku cuba jadikan ia seperti bubur tetapi gagal.

"Emak jamah sikit sate ini", sambil tanganku menggigil menyuapkan sate ke mulut emak. Emak mengumpul kudratnya untuk membuka mulutnya untuk mengunyah sate ayam tersebut.  Aku dengan tangan yang satu lagi, memegang belakang emak, kerana emak tidak mampu duduk, katanya pinggangnya sakit sangat. Tidak mengapa. Aku suapkan juga sate itu ke mulutnya. Namun, baru habis suapan ketiga, emak sudah mula rasa kenyang. Emak ada juga berkata, dia teringin benar makan ayam KFC, pedas. Aku sudah berjanji, Sabtu pagi aku akan membelikannya ayam KFC dengan harapan emak makan, dan kembali sihat dari demam yang dialaminya hampir seminggu sudah.

Selesai menjamah tiga suap sate, aku rebahkan emak kembali ke katil. Entah kenapa, malam itu aku rasa sayang benar kat emak. aku kucup dahi emak, tangannya aku rapatkan ke perut seperti orang sedang bersolat, dahi emak aku kucup basah. Sebelum keluar menonton Maharaja Lawak Mega, aku sempat memberi salam dan ucapan Selamat Malam kepada emak.

Sumpah! Sungguh aku tidak tahu...

Esok paginya, oleh kerana aku yang tidak pandai memandu kereta, aku meminta bantuan Azfar untuk membelikan ayam goreng KFC.

"Berapa harganya bro?"
"Tak payah bayarlah. Emak kau, emak aku juga".

Sumpah! Aku betul-betul tak sangka...

Petang itu, badan emak kembali panas. Abah call saudara yang juga seorang doktor. Dengan tindakan pantas, beliau menghubungi ambulans untuk mengambil emak dan menghantar ke hospital.

Malam itu, emak tidur di hospital Banting, akak temankan.

Aku tak sangka malam aku kucup dahi emak adalah malam terakhir emak tidur di rumah.

Esoknya, keadaan emak semakin kritikal.
Aku yang sudah lama tidak mencapai surah Yassin, aku bisikkan perlahan-lahan di telinganya. Mungkin boleh aku katakan itulah surah Yassin paling lambat pernah aku baca. Berlumba-lumba air mata melimpah membasahi selimut emak.

Jam 4.45petang, keadaan semakin kritikal. emak mula tersentak-sentak. Sepanjang hari Ahad tersebut, abah tidak berpisah dengan emak. Kami adik-beradik silih berganti cuba membisikkan kalimah Allah dan Muhammad ke telinga emak.
Alhamdulillah, emak ikut walaupun payah kerana gigi palsu emak sudah ditanggalkan.

Jam 6.18petang, ketika hujan renyai mulai turun menceriakan umat di bumi, Hujan airmata dalam lopak dadaku turut merembes bersama. Emak pergi meninggalkan kami buat selama-lamaya.

Alfatihah. Semoga Emak aman dan sejahtera di sana.
Hajjah Rahimah binti Haji Abas
13 Ogos 1949 - 16 Disember 2012

"Kenapa emak menangis?
"Emak sedih, kau sayang sayang kat emak dik"

Petang Jumaat itu adalah saat terakhir aku memeluk arwah.
Entah kenapa, puas aku cium dan peluk erat emak yang sedang berbaring. 
Rasa rindu benar.

"Emak sakit adik, kau jangan marah-marah emak"
Wassalam.

4 comments:

  1. menitis airmata ni bob...smoga kamu trus tabah, smoga arwah bonda tenang d sana.....

    ReplyDelete
  2. mungkin di sana lebih baik dari terus menderita

    ReplyDelete
  3. sedihhnyaaa.. harap bro rafi kuat hadapi ujian ALLAH ni...

    ReplyDelete
  4. abg rafi... doa anak yang soleh akan sentiasa membantu menerangi "rumahnya" disana. Selalulah berdoa untuknya. Bersyukurlah kerana telah berusaha untuk menunaikan t/jawab sbg seorang anak...tabah tau.

    ReplyDelete