Friday, December 7, 2012

Dilema #1: Fresh-graduate



Assalamualaikum dan salam penuh barakah buat semua pembaca yang sudi mencari sedikit ilmu dalam blog picisan ini. Mulai hari ini, aku rasa aku ingin memulakan sebuah revolusi dalam ber-blog, iaitu berkongsi masalah (dilemma) tipikal terutama yang dihadapi remaja.

Buat entri yang pertama ini, aku akan cuba kongsi perihal fresh graduate (lepasan universiti / institusi pendidikan) terutama dalam usaha pembinaan karier. Rata-rata golongan ini berusia seawall 20 tahun dan tiada had umur maksimum (pembelajaran sepanjang hayat) kata mereka.

Isu 1: Peluang Kerja

“Kamu tiada pengalaman kerja, maaf. Kami boleh anda bekerja, tapi gaji yang ditawarkan hanyalah setaraf dengan SPM sahaja”

“Anda belajar hebat, namun tiada pengalaman. Sayang!”
 
“Aku kini bergelar sarjana, mana mungkin akukerja sebagai kuli? Paling tidak, aku perlu menjadi timbalan pegawai besar”.

Oh!

Isu 2: Berkahwin

“Kawan kau semua dah kahwin, kau bila lagi? Carilah kerja, lepas tu kahwin”

“Mak nak sangat timang cucu!” Oh yea! Mak juga nak timang-timang beg berisi duit gaji kau tiap bulan. Keluarlah, cari kerja!!”

Aduhai. Oh omak den..

Isu 3: Persepsi

“Cuba kamu tengok abang tu, belajar sampai Universiti, mesti hebat dan penuh teladan dia tu.”

“Tapi, abang tu selekeh, kerja pun tiada. Selalu sangat Nampak dia merempit tiap malam!”

Mereka mengharapkan gunung emas dari seorang pelombong amatur. Mana mungkin.
Aku rasa banyak lagi dilemma lepasan graduan seperti aku. Tapi, buat masa ini, cukuplah hanya ini. Cuma satu aku pesan, jangan terlalu mengharapkan kesempurnaan dari kami wahai masyarakat.

Oh yea! Jangan memilih kerja.
Takde kerja, macam mana nak kahwin, ye dak?

Wassalam.

No comments:

Post a Comment