Monday, August 26, 2013

Jual dan Cakap

Assalamualaikum dan Selamat Hari Raya Aidilfitri.

Memang sengaja jarang-jarang menulis dalam blog, biar pembaca terasa debar-debar menunggu entri yang baharu.
Lagipun, masih dalam keadaan sedih, Syawal pertama tanpa Emak. Beraya gitu-gitu je. Bergambar sakan? Jauh sekali. Tidak ada gambar yang mampu nak kongsi bersama kalian.

Tapi;

Ada beberapa perkara yang aku nak tegur,
Lagi-lagi menjelang hujung Syawal ni. Banayak lambakan rumah terbuka.
Aku malas nak bincang adab pakaian, adab duduk, adab pakaian, mahupun adab "Sila jangan bawa tupperware dan curi makanan di rumah orang".

Apa yang aku nak nasihatkan, adalah beberapa cara dan tutur kata yang aku rasa kurang sesuai;
Bukan apa, aku faham, sekarang ni, semua orang sakan berniaga internet. Menjual barang secara atas talian. Yang sakit, sudah tentu abang-abang posmen, asyik terpaksa menghantar barang niaga anda.

OK Stop!

Mari aku bagi contoh;

"Wah kau sekarang, dan setahun tak nampak, pipi dan perut dah sama bulat yea? Kau cubalah produk kurus aku, Makan 2 biji pil ni, dah boleh langsing macam Didie Alias".

"Kau kerja bendang ke? Kulit bukan main gelap lagi. Tangan kasar macam karpet Pakistan. Nah! Cuba produk Tamaka ni. Kompem cerah dan mulus dalam 2 hari. Hebat tau!".

"Masih pakai fon ni ke? Taknak cuba sematpon klon yang aku jual? Janganlah jadi mundur sangat. Hidup kita ini, perlu kejar inovasi".

"Temah, aku bukan nak cakap apa, tapi kan, corak bunga tabur bunga kusam ni, dah bukan fesyen sekarang. Sekarang ni musim peplum, dan orang pakai helmet turban jadi tudung.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Berniaga masa bulan puasa? Tak salah. Malah, inilah masa paling terbaik brader dan sister semua untuk buat iklan, tanpa ada kos. Siap ada makan free lagi. Tapi, cara tu kenalah betul. Jangan kerana kau dah kaya sikit, kau pandang orang pun sepet-sepet saja.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Aku rasa, kalau kau kurus sikit kan, mesti segak. Tak payah la kau duk peluk bantal letak kat perut setiap kali kau nak duduk. Aku boleh tolong kau. Kita kan kawan. Dulu aku kapel, kau yang jadi baruanya posmennya".

"Aku ada bedak ni, kau cuba dulu pakai, kalau ok, kau bayarlah ansuran dengan aku. Aku tak paksa kau beli. Cuma aku rasa kalau kau pakai bedak ini, insyaAllah, laki kau dah tak keluar lepak malam dah".

"Kau mesti suka bergambar kan? Aku ada jual sematpon semacma ori, tapi harga jauh lebih murah. Skrin dia pun besar. Puas sikit kalau kau nak letak gambar boyfie teman lelaki kau kat depan nanti. Sebelum tidur nak belek-belek. Kamera pun cantik".

"Aku ada jual baju peplum, saiz sampai 8xl. Kalau kau minat, aku boleh tunjuk nanti. Bila kau berjalan nanti, semua orang pandang, sebab warna dia terang, dan fabrik lembut, dan paling penting, tak panas".


InsyaAllah, jika kita guna kaedah persuasif (pemujukan), pasti kawan akan faham. Dan berminat untuk menjadi pelanggan kita. Kadang-kadang kita rasa dia boleh terima usikan kita. Tapi percayalah, semakin meningkat usia, manusia menjadi semakin hati tisu.


Wassalam.

No comments:

Post a Comment