Saturday, October 27, 2012

Wang Terpolitik


 Assalamualaikum..

Awalnya,aku ingin ucapkan Salam Aidiladha kepada semua sahabat yang sudi membaca dan menjengah blog picisan luahan mental ini.

Kali ini, isunya besar. Tenang! Ia tajuk berbaur politik namun kau perlu tahu, dan ianya dalam sedar atau tak, kau juga pernah alami dan rasainya.

Kita sendiri juga acapkali tersogok dan bermain dengan wang terpolitik ini.

Contoh mudah, ibu meminta kita membeli barangan dapur, dan selepas pulang ke rumah, wang bakinya kita minta, dengan alasan upah kerana penat berjalan. Itu juga politik wang. Tidak ikhlas dalam perjuangan membeli barangan dapur.

Wang boeh beli politik, dan pada sama boleh membeli maruah dan iman seseorang itu.

Kenapa aku cakap begitu?

Siapa yang tidak mahu disogok dan dihambur dengan pelukan wang kertas harum note RM100? Semua pasti dambakan saat itu. Namun, sebagai gantinya, kau perlu gadaikan bangsa, dan maruah kau. Lebih teruk lagi, adik-adik kau sendiri. Sedangkan parti yang memperjuangkan bangsa dan hak rakyat pun, sudah pasti akan adanya adegan menyedut duit, dalam pihak dalaman.

Itulah harga wang yang perlu dikorbankan untuk Kuasa.
dan itu jugalah Nilai Maruah yang perlu dikorbankan hanya demi selonggok kertas berdakwat likat.

Benar, tiada lagi perjuangan ikhlas dan "tidak demi duit" sekarang ini.
Tidak guna kau berlawan dengan ikhlasnya tanpa upah andai sang raja kenyang menggosok perut di atas singgahsana. Nmaun, pilihan yang terbaik kau ada, bangkit dan melangkah keluar.

Wang untuk bekerja, bukan untuk "kita-kita aje".

Aku luahkan ini bukan sebab aku kecewa, cuma aku sayang bangsaku, agamaku.
Aku taknak bangsaku dan saudara seagamaku layu kerana berkhayal dengan candu "duit" yang tersogok.

#IKHLAS

Wassalam.

No comments:

Post a Comment